کد تخفیف off200 برای اشتراک شهریور تحلیلگر بابایی فعال شد

تحلیل فاندامنتال (Fundamental Analysis) چیست؟

1403/03/14

تحلیل فاندامنتال

تحلیل فاندامنتال چیست؟

درحال حاظر، در بازار های مالی مانند: فارکس، بورس و به تازگی ارزهای دیجیتال سرمایه گذاران بسیاری وجود دارد که دارای تحلیل های بسیار متفاوتی هستند و سپس وارد این بازار می شوند و معاملات خود را شروع می کنند، یکی از این روش های تحلیلی که دارای عملکرد بسیار مناسبی است، تحلیل بنیادی یا فاندامنتال Fundamental می باشد.

فاندامنتال از روش هایی است که برای تحلیل بازار های سرمایه، ارزش گذاری شرکت ها، اوراق مشتقه، اوراق بدهی و همچنین برای بررسی وضعیت استفاده می‌شود، تحلیلگران بنیادی به وسیله ی تحلیل کردن و بررسی اطلاعاتی مانند: هزینه ها، بدهی، میزان فروش و...، سهام موجود در یک سازمان یا شرکت را با توجه به صنعتی که در آن قرار گرفته اند، ارزش‌گذاری می‌کنند.

بنابراین متوجه این امر شده اید که یکی از روش‌های تحلیلی موثر در این حوزه، تحلیل فاندامنتال است، اگر شما هم در این زمینه کنجکاو هستید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آشنایی با مفهوم تحلیل فاندامنتال

تحلیل فاندامنتال Fundamental Analysis را با نماد FA می شناسند. این نوع تحلیل به مطالعه وقایع و حوادث روزمره مرتبط با بازارهای مالی می پردازد.

در صورتی که فاندامنتال را به شکل تخصصی تر بخواهیم توضیح دهیم، می گوییم که ارزیابی ارزش ذاتی یک دارایی مشخص از جمله، سهم یک شرکت، ارزهای دولتی و غیر دولتی، رمزارزهای دیجیتال و غیره با توجه به بررسی وضعیت اقتصادی و سیاسی از جمله وظایف آن است. یکی از مزیت هایی که در تحلیل فاندامنتال Fundamental Analysis وجود دارد، تصمیم گیری های درست در زمان های مناسب است که باعث می شود تا با ریسک وارد معاملات نشوید و یک سرمایه‌گذاری مطمئن را تجربه کنید.

از اهداف تحلیل فاندامنتال می توان به این اشاره کرد که تعین می کند که آیا ممکن است قیمت دارایی بیش از حد ارزش گذاری شده باشد یا خیر! همچنین در این تحلیل شرایط اقتصاد خرد و کلان مورد توجه قرار می گیرد که ممکن است در آن بازار خاص تأثیر مستقیم بگذارد.

مزایا تحلیل فاندامنتال

  1. تحلیل فاندامنتال، روند رشد سهام را پیش بینی و بررسی می‌کند. لازم است بدانید که این تحلیل تحت تاثیر تبلیغات رسانه‌ ای یا رویداد های خبری قرار نخواهد گرفت و این مورد را می توان از مزیت های تحلیل فاندامنتال شناخت.
  2. پیش بینی کردن روند و نوسانات سهام در آینده بلندمدت به وسیله تحلیل بنیادی و فاندامنتال امکان پذیر است. با ارزیابی های مناسب متوجه این امر می شوید که کدام شرکت دارای پتانسیل بالایی برای افزایش خواهد بود و همچنین با استفاده از این تحلیل بنیادی هشدار های لازمی در رابطه با روند نزولی قیمت سهام به شما داده می شود تا ضررهای مالی به حداقل برسند.
  3. تحلیل بنیادی یکی از روش های اندازه‌ گیری ارزش ذاتی سهم شناخته شده است و تمام جنبه‌ های کلی صنعت، اقتصاد و قدرت مالی و مدیریت شرکت‌ در آن به شکل مفصل مطالعه می ‌شود.
  4. این مدل تحلیل فاندامنتال، یکی از روش‌های محبوب تحلیل برای سرمایه‌گذاری بلند مدت در حوزه ارزهای دیجیتال است.
  5. تحلیل فاندامنتال را یکی از روش های بسیار قدرتمند در رابطه با بررسی و ارزیابی یک شرکت یا کسب ‌ وکار می شناسند که به جرأت می‌توان گفت روش های تحلیلی دیگر توان رقابت با آن را ندارد.
  6. با بررسی دقیقی که با تحلیل فاندامنتال روی دارایی مورد نظرتان انجام می دهید، این امکان را دارید تا سهام یا ارزهایی را پیدا کنید که ممکن است اکنون کمتر از ارزش فعلی خود معامله می‌شوند، اما در آینده به احتمال زیاد رشد می کنند.

کاستی‌های تحلیل فاندامنتال

  1. بزرگترین ضربه‌ ای که تحلیل بنیادی به سرمایه گذاران وارد می‌کند، عدم تعیین زمان مناسب به منظور اخذ تصمیمات مهم مالی است.
  2. بررسی کردن ارزش های ذاتی یک سهم یا ارز، کار ساده ای نیست و بسیار به زمان و تلاش نیاز دارد که مطالعه و تحقیق زیاد، کمی طاقت فرسا است. این بررسی تنها به این شکل نیست که یک سری عدد از‌پیش ‌آماده را در فرمول قرار دهیم و از روی نتیجه ‌ی به دست آمده تصمیم بگیریم. لازم است به عامل های بسیاری توجه کنیم که ممکن است برای برخی از افراد تازه‌ وارد شده گیج کننده باشد.
  3. یکی دیگر از مواردی که مورد توجه قرار گرفته، این است که این روش مناسب برای خرید و فروش های بلند مدت است و برای معامله های کوتاه مدت استفاده نمی شود. در تحلیل فاندامنتال سرمایه ‌گذاران می ‌توانند دیدهای کلی‌تری نسبت به روند حرکتی بازار به دست بیاورند.
  4. درنهایت لازم است بدانید که به دلیل بررسی و ارزیابی های طولانی مدت در نتایج به دست آمده در تحلیل فاندامنتال، این امکان وجود دارد که ، تحولات منفی اقتصادی و سیاسی دنیا در آینده روی پیش ‌بینی‌ های تحلیل فاندامنتال تأثیر منفی بگذارد.

انواع تحلیل فاندامنتال

بهتر است بدانید که تحلیل فاندامنتال به دو دسته تحلیل کمی و تحلیل کیفی تقسیم می‌شوند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

تحلیل فاندامنتال کمی

در این نوع تحلیل فاندامنتال کمی، تحلیل ‌گران مقادیر و فاکتورهای عددی را بررسی می کنند که شامل درآمد، سود، دارایی و سایر موارد مشابه است. در تحلیل فاندامنتال تحلیل ‌گران به صورت‌های مالی دست پیدا می‌کند که به کمک آن‌ها می‌توان با اطمینان بیشتری در بازار یک ارز دیجیتال قدم گذاشت. صورت ‌های مالی مهمی که تحلیل‌گرها همواره به آن توجه دارند صورت‌های سود و زیان است و در کنار آن بررسی صورت ترازنامه و جریان وجوه نقد نیز خالی از لطف نخواهد بود.

تحلیل فاندامنتال کیفی

لازم است بدانید که مهم ترین بخش در تحلیل فاندامنتال، بخش کیفی است که معمولا مورد توجه تحلیل‌ گران قرار نگرفته است. تحلیل فاندامنتال کیفی در واقع به ماهیت و استانداردها مرتبط است و معیارهای کمی در آن راه ندارند.

ممکن است یکی از علت هایی که خیلی کمتر به این بخش توجه شده است را این در نظر گرفت که تحلیل های کیفی معمولا ملموسیت کمتری نسبت به تحلیل های کمی دارند. تحلیل کیفی ممکن است شامل مواردی مانند: شناسایی نام تجاری و برند آن، بررسی کیفیت کار مدیران کلیدی یک پروژه، فناوری انحصاری آن و مواردی از این قبیل باشد.

کلام آخر: تحلیل فاندامنتال؛ روشی مناسب برای پیش ‌بینی وضعیت بازار

برای تحلیل و بررسی شرایط یک شرکت روش‌های بسیار مختلفی وجود دارد. تحلیل بنیادی یا فاندامنتال نیز یکی از این روش ‌ها است و این قابلیت را دارد تا اطلاعات جامع و مهمی راجع به شرکت مدنظر شما و ارزش واقعی سهم آن را در اختیار شما قرار دهد.

تحلیل فاندامنتال یکی از مسیر هایی است که در سالیان گذشته امتحان خود را پس داده است و یکی از روش های اثبات ‌شده‌ی سرمایه ‌گذاران برای پیش‌بینی بازار است. سرمایه گذاران زمانی که از این نوع تحلیل استفاده می کنند نه تنها ارزش واقعی یک پروژه، سهام، رمزارز و دارایی‌های دیگر را می توانند پیش‌بینی کنند بلکه این امکان را دارند تا روش کار شرکت‌ها و بازارهای مالی مختلف را هم در حالت کلی درک کنند.

امیدواریم در این مقاله به سوالات شما پاسخ داده باشیم.

منبع

نظرات کاربران

ایمیل

نام

پیام شما

کپچا

کامنتی وجود ندارد

شما بحث را شروع کنید