کد تخفیف off200 برای اشتراک شهریور تحلیلگر بابایی فعال شد

سیر تا پیاز کارنامه معاملاتی 2023

1402/11/04

آلت تصاویر سیچک

 کارنامه معاملاتی 

معامله از گذشته تا کنون یکی از مهم‌ترین تعاملات بشری بوده است و تاثیر بسیار زیادی بر روی زندگی افراد مختلف داشته است به طوری که بخش اعظمی زندگی افراد تحت تاثیر معاملات مختلف قرار می‌گیرد. این امر مهم نیازمند به یک کارنامه معاملاتی است تا افراد بتوانند با گذشت زمان، فعالیت‌ها و تصمیم‌های خود را در این کارنامه ثبت کرده و یک نظارت جامعه بر روی روند عملکرد خود داشته باشند. در این مقاله قصد داریم تا به طور کامل در ارتباط با کارنامه معاملاتی یا استیتمنت معاملاتی با یکدیگر صحبت کنیم، پس تا انتهای مقاله با سیچک همراه باشید.

کارنامه معاملاتی چیست؟

در حالت کلی، کارنامه معاملاتی به گزارشی گفته می‌شود که معامله‌گران و تحلیلگران با استفاده از آن می‌توانند عملکرد خود را در بازه‌های زمانی مختلف بررسی کرده و به یک شناخت کلی و جزئی از روند معامله گری خود برسند. زمانی که افراد روند فعالیت خود را تحت عنوان یک گزارش در صفحه شخصی خود ثبت کنند، می‌توانند در یک بازه 3 ماه، علاوه بر بررسی سود و زیان‌های خود در معاملات، رفتار خود را نیز برای ادامه مسیر هدفمند کنند. یعنی آنها می‌توانند رفتارهایی که سبب بروز زیان مالی در آنها شده است را پیدا کرده و از انجام مجدد آن خودداری کنند.

تحلیلگران می‌توانند در کارنامه معاملاتی خود میزان سود و زیان معامله، به موارد جزئی‌تری بپردازند. برای مثال می‌توانند در کنار هر معامله، ثبت کنند که میزان ریسک متحمل شده در آن به چه میزان بوده است یا روی چه ارزهایی سرمایه گذاری بیشتری انجام شده است. شاید در حال حاضر این سوال برای شما عزیزان مطرح شده باشد که در یک کارنامه معاملاتی چه مواردی نیاز است تا ثبت شود؟ سیچک در ادامه مطلب موارد مهمی که شما باید در کارنامه معاملاتی خود ثبت کنید را مورد بررسی قرار داده است.

معیارهای لازم برای بررسی کارنامه معاملاتی

همان‌طور که گفتیم در استیتمنت معاملاتی، تعدادی موارد مهم وجود دارد که باید در طول بازه زمانی مختلف، برای هر معامله ثبت شود. این موارد حالت جزئی‌تری به کارنامه شما می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا بتوانید بررسی بهتری بر روی امور داشته باشید. این موارد به طور خلاصه می‌تواند شامل گزینه‌های زیر باشد:

  • نسبت ریسک به ریوارد
  • سود ناخالص
  • ضرر ناخالص
  • مجموع سود خالص
  • فاکتور سود
  • وین ریت
  • توتال ترید

موارد بالا می‌تواند بخشی از موارد مهم در یک جدول معاملاتی باشد. البته کارنامه معاملاتی شما می‌تواند دارای گزینه‌های دیگری نیز باشد اما موارد ذکر شده در بالا را سعی کنید حتما در کارنامه خود داشته باشید. در ادامه برای آشنایی بیشتر شما با معیارهای لازم برای کارنامه معاملاتی را به طور کامل هر کدام از آنها توضیح داده‌ایم.

نسبت ریسک به ریوارد

نسبت ریسک ریوارد به نسبت ضرر و سود معامله گفته می‌شود و باید به طور کامل و دقیق بررسی و ثبت شود. در واقع این نکته به شما کمک می‌کند تا بتوانید یک نتیجه کلی از معامله خود داشته باشید.

سود ناخالص

سود ناخالص در واقع میزان موفقیت شما در یک معامله را نشان می‌دهد. سود ناخالص باید از تاریخ مشخصی مورد بررسی قرار بگیرد و تعیین کند که در واقع رفتار معاملاتی شما چه میزان سود برای شما به دنبال داشته است.

ضرر ناخالص

ضرر ناخالص نشان می‌دهد که یک معامله‌گر در تاریخ ثبت شده، مجموع معاملاتی که انجام داده است چه میزان سبب بروز زیان در معامله برای افراد شده است. این بخش می‌تواند نشان دهد که استراتژی شما برای معامله چندان مناسب نبوده و باید حتما برای تغییر آن اقدام کنید.

مجموع سود خالص

مجموع سود خالص در معامله در یک بازه زمانی تعیین می‌شود و نشان می‌دهد که شما در از یک تاریخ مشخص تا یک تاریخ مشخص دیگر، کل سود را از میزان ضرر کم می‌کنیم و عدد باقی مانده سود خالص شما را نشان می‌دهد.

فاکتور سود

زمانی که شما سود خود را بر میزان ضرر خود تقسیم می‌کنید، عدد نهایی در واقع همان فاکتور سود شما است. اگر عدد به دست آمده از میزان ضرر شما در معاملات، 2 برابر بیشتر باشد در نهایت می‌توان گفت شما یک سیستم معاملاتی سودآور داشته‌اید.

وین ریت

وین ریت به نسبت بین معاملات سودآور و مضر گفته می‌شود. برای مثال اگر شما در یک ماه 10 معامله انجام داده باشید و 5 مورد اول آن سوده و 5 مورد دوم آن با ضرر همراه بود است، درصد وین ریت شما 50 درصد خواهد بود.

توتال ترید

توتال ترید دارای دو بخش مختلف است. بخش اول آن به میزان سود در فروش معامله وابسته است و بخش دوم به میزان سود کاربران از خرید تعلق دارد. این بخش نیز باید در یک تاریخ مشخص ثبت شوند.

انواع کارنامه معاملاتی

در حال حاضر همان‌طور که در مقاله بهترین نرم افزار برای ژورنال نویسی ترید بیان کردیم، روش‌های مختلفی برای ثبت کارنامه معاملاتی وجود دارد. در گذشته تحلیلگران به روش دستی و فیزیکی برخی موارد مهم را در دفترچه ی مخصوصی ثبت می‌کردند. بعد از آن نوبت به استفاده از نرم افزاری به نام اکسل رسید. در حال حاضر نیز برخی از افراد از روش‌های قدیمی برای تحلیل معاملات خود استفاده می‌کنند.

اما در حال حاضر، تحلیلگران حرفه‍‌ ای از نرم افزارهای مخصوص کارنامه معاملاتی استفاده می‌کنند. این موضوع دارای مزایای بسیار زیادی برای کاربران است و می‌تواند در آینده به یک رزومه کاری قوی برای آنها تبدیل شود. زمانی که شما از یک نرم افزار ژورنال نویسی ترید برای استیتمنت معاملاتی خود استفاده کنید پس از مدت زمان نسبتا کوتاهی می‌توانید یک استراتژی بسیار دقیق برای آینده برسید.

در هر دو کارنامه باید بدون تعصب و جبهه گیری، اطلاعات مورد نیاز را ثبت کنید در غیر این صورت نمی‌توانید به یک نتیجه کامل و دقیق برسید و کارنامه ارزش واقعی خود را از دست می‌دهد. همچنین سعی کنید حتما ثبت فعالیت‌های خود را به طور منظم انجام دهید تا در انتخاب استراتژی بتوانید کامل‌تر و دقیق‌تر عمل کنید.

کارنامه معاملاتی، ابزاری مهم برای هر تحلیلگر!

در این مقاله سعی کردیم به طور کامل شما عزیزان را با کارنامه معاملاتی آشنا کنیم. در ابتدا راجب چیستی این گزارش صحبت کردیم و سپس در ارتباط با معیارها و مواردی که باید در این کارنامه مورد بررسی قرار بگیرد را برای شما توضیحی دادیم. موردی که در این موضوع باید به آن توجه کنید این است که بدون هیچ گونه تعصب و احتیاط، هر موردی که نیاز به ثبت و گزارش‌دهی دارد را در این کارنامه قرار دهید.

نظرات کاربران

ایمیل

نام

پیام شما

کپچا

کامنتی وجود ندارد

شما بحث را شروع کنید