کسب درآمد از انتشار تحلیل و سیگنال-کلیک کنید

1402/01/09 | 17:12

آلت تصاویر سیچک

در ادامه معرفی اصطلاحات بازار مالی در بلاگ سیچک، در این مطلب قصد معرفی شاخص سودآوری در ترید یا (profitability index)  را داریم.

اگر قصد دارید استراتژی معاملاتی یا عملکرد یک تحلیلگر را آنالیز کنید و یا خود تحلیلگر هستید و میخواهید استراتژی جدید خود را آنالیز کنید به شاخص سودآوری نیاز دارید.

پس به صورت کلی شاخص سودآوری یک شاخص برای بررسی میزان عملکرد یک تحلیلگر یا استراتژی معاملاتی است.

این شاخص از وین ریت و ریسک به ریوارد کل بدست می آید که در ادامه فرمول آن را آورده ایم.

شاخص سودآوری (profitability index)  چیست؟

در دنیای ترید و بازار های مالی ما برای بررسی سودآوری یک استراتژی معاملاتی نیاز به یک شاخص داریم که این موضوع را به خوبی نشان دهد. شاخص های مختلفی وجود دارد که می تواند بخشی از وضعیت را به ما نشان دهند اما کامل ترین شاخص، شاخص سودآوری می باشد.

شاخص سودآوری عددی مثبت است که اگر بزرگتر از یک باشد نشان دهنده بازده ای مثبت است. اما اگر این عدد کوچکتر از یک باشد، نشان دهنده بازده ای منفی در استراتژی معاملاتی تحلیلگر دارد.

فرمول محاسبه شاخص سودآوری

برای محاسبه این شاخص کلیدی نیاز به وین ریت و ریسک به ریوارد کل معاملات داریم که به صورت زیر از آن ها استفاده می کنیم:

دلیل اهمیت شاخص سودآوری

تمامی شاخص های دیگر در کارنامه ها و استیمنت ها نمی توانند عملکرد کلی را به ما نشان دهند.

به عنوان مثال شاخص ریسک به ریوارد کل تنها میزان سطح ریسک را مشخص می کند و یا شاخص وین ریت میزان احتمال برد معاملات را به ما نشان می دهند. اما شاخص سودآوری همان چیزی که همه دنبال آن هستند یعنی میزان سوددهی را به ما نشان می دهد به همین دلیل این شاخص بسیار مهم است.

شاخص سودآوری ایده آل چند است؟

میزان این شاخص همیشه عددی مثبت است که حوالی عدد 1 نوسان دارد. که اعداد کوچکتر از 1 نشان از ضررده بود است.

هرچه خروجی این شاخص بزرگتر از 1 باشد میزان سودآوری ما نیز بیشتر است. به عنوان مثال اگرشاخص سودآوری یک تحلیلگر 1.6 باشد و برای تحلیلگر دیگری 1.2 باشد، سود آوری معاملات تحلیلگر اول بیشتر است.

در مقابل هرچه خروجی به عدد 0 نزدیک باشد سود آوری نیز کمتر می شود. به عنوان مثال بازدهی یک تحلیلگر با شاخص سود آوری 0.2 بسیار کمتر از بازدهی تحلیلگر دیگری با شاخص 0.9 است. این به این معنی است که هر دو تحلیلگر ضرر می کنند اما تحلیلگر اول ضرر بیشتری را متحمل شده است.

رابطه شاخص سودآوری و وین ریت

هر چه وین ریت ما عددی بیشتر باشد صورت فرمول ما نیز بزرگتر می شود و در نتیجه شاخص سودآوری نیز عددی بزرگتر میشود، پس رابطه آن ها مستقیم است. اما توجه کنید که هرچه وین ریت بزرگتر شود به صورت غیر مستقیم ریسک به ریوارد کل پایین می آید. این موضوع را در مقاله وین ریت چیست به صورت کامل توضیح دادیم.

رابطه شاخص سودآوری و ریسک به ریوارد کل

ریسک به ریوارد نیز با شاخص سوداوری، رابطه مستقیم داد. یعنی هرچه  بتوان ریسک به ریوارد را بیشتر کرد، شاخص سودآوری نیز بیشتر خواهد شد.

چالش مهم در اینجا این است که با افزایش ریسک به ریوارد وین ریت کاهش می یابد. بایستی تلاش کرد شاخص سودآوری را به نحوی بالا برد که وین ریت تغییر زیادی نکند.

در این رابطه در مقاله ریسک به ریوارد چیست توضیح داده ایم.

نظرات کاربران

ایمیل

نام

پیام شما

کپچا

کامنتی وجود ندارد

شما بحث را شروع کنید