کسب درآمد از انتشار تحلیل و سیگنال-کلیک کنید

1402/01/06 | 21:34

آلت تصاویر سیچک

یکی دیگر از اصطلاحات مهم بازار های مالی ، ریسک به ریوارد می باشد.

ریسک به ریوارد یک شاخصی است که میزان سود شما به نسبت میزان ریسکی که متحمل می شوید را به خوبی نشان می دهد. هر چه میزان ریسک به ریوارد کمتر باشد ارزش آن معامله بیشتر میشود.  در ادامه این مطلب از بلاگ سیچک در رابطه با ریسک به ریوارد و فرمول محاسبه آن صحبت خواهیم کرد.

ریسک به ریوارد ( risk of reward ) یا ROR چیست؟

احتمالا شما ام به محض ورود به بازار مالی و مشاهده اولین سیگنال متوجه عبارت : « ریسک به ریوارد معامله n است » شده اید.

ریسک به ریوارد یا  risk of reward   یک محاسبه ریاضی است که توسط سرمایه گذاران برای اندازه گیری سود مورد انتظار یک معامله  در برابر ریسک ضرر استفاده می شود.

انواع ریسک به ریوارد

  • ریسک به ریوارد هر معامله

در این شاخص میزان سود انتظاری یک معامله را تقسیم بر میزان ضرر انتظاری آن معامله میکنیم.مثلا اگر در یک سیگنال بیتکوین، میزان سود انتظاری 20 درصد باشد و میزان ضرر انتظاری ان 10 درصد باشد، در این صورت 20 تقسیم بر 10  برابر 2 می باشد. یعنی ریسک به ریوارد این معامله 2 است .

به عبارتی شما دوبرابر ریسکی که انجام می دهید سود بدست می آورید.

  • ریسک به ریوارد کل

این شاخص ریسک به ریوارد کل معاملات تحلیلگر را محاسبه می کند. شیوه محاسبه بدین صورت است که میانگین سود های تمامی معاملات تقسیم بر میانگین ضرر های تمامی معاملات می شود. ریسک به ریوارد کل برای آنالیز عملکرد یک تحلیلگر استفاده می شود. سیچک نیز در کارنامه تحلیلگران این شاخص را برای سه بازار بورس، فارکس و ارز دیجیتال محاسبه می کند.

ریسک به ریوارد چیست؟

فرمول محاسبه ریسک به ریوارد

برای محاسبه ریسک به ریوارد ابتدا باید به انواع آن توجه کرد که در بالاتر ذکر شد. اما به صورت کلی: ریسک به ریوارد حاصل تقسیم میزان سود بر میزان ضرر است.

دو متغییر برای بررسی ریسک به ریوارد داریم.  که در آن منظور از ریسک: میزان ضرری است که میتوانید در معامله تحمل کنید و منظور از ریوارد: توقع شما از سودی باید از این معامله حاصل شود. با توجه به این توضیح

Risk÷Reward=Risk/Reward

مثال: فرض کنید، که یک ارز دیجیتال را با قیمت 1000 دلار بخرید. از طرفی توقع داشته باشید، که سرمایه‌گذاری شما با 90 دلار سود همراه باشد؛ و در مقابل، تنها حاضر باشید که 30 دلار ضرر کنید. در این صورت با تقسیم کردن 30 دلار بر 90 دلار، به نسبت ریسک به ریوارد 1:3 می‌رسید، که یک نسبت تقریباً خوب برای انجام یک معامله محسوب می‌شود.

چرا محاسبه ریسک به ریوارد مهم است؟

معمولا تحلیلگران مبتدی از این شاخص برای ارزندگی یک معامله استفاده می کنند. اما تحلیلگران حرفه ای از شاخص ریسک به ریوارد تنها برای محاسبه حجم مناسب معامله استفاده می کنند.

در واقع تحلیلگران حرفه ای برایشان تفاوتی ندارد ریسک به ریوارد یک معامله 3 باشد یا 0.5، آن ها میزان حجمی را برای معامله انتخاب می کنند که اگر معامله به حد ضرر منتهی شد در نهایت یک میزان ضرر کنند. چارلز دی الیس (Charles D. Ellis)، سرمایه‌گذار سرشناس آمریکایی، می‌گوید: «اثرات ضررهای بزرگ، همیشه در زندگی ما باقی می‌مانند. بنابراین باید با استفاده از یک دفاع قوی، جلوی ضررهای بزرگ را گرفت. همیشه افرادی که برای به‌ دست آوردن سود بیشتر طمع می‌کنند، با ریسک بالایی مواجه می‌شوند و در نتیجه ضرر زیادی به آن‌ها وارد می‌شود.»

سیچک نیز در این موضوع به کمک شما آمده است. یکی از خدمات سیچک محاسبه حجم مناسب برای هر معامله است که البته به جز ریسک به ریوارد، به میزان ضرر های متوالی تحلیلگر نیز اهمیت می دهد.

رابطه ریسک به ریوارد و وین ریت

در مقاله گذشته از بلاگ سیجک راجب وین ریت و فرمول محاسبه آن صحبت کردیم.

ریسک به ریوارد و وین ریت یک رابطه عکس دارند. یعنی هرچه ریسک به ریوارد یک معامله بیشتر باشد میزان احتمال برد یا همان وین ریت آن پایین تر است. این موضوع کاملا طبیعی است. هرچه حد سود یک معامله از نقطه ورود دورتر باشد احتمال رسیدن قیمت به ان نیز متقابلا کمتر است.

نظرات کاربران

ایمیل

نام

پیام شما

کپچا

کامنتی وجود ندارد

شما بحث را شروع کنید