کد تخفیف off200 برای اشتراک شهریور تحلیلگر بابایی فعال شد
کارنامه تحلیلگر abolfazl valikhani از abolfazl valikhani
abolfazl valikhani

02/09/24 | 17:06

بیتکوین چیست؟ - جلسه سوم دوره ارز دیجیتال سطح 1

بیتکوین چیست؟  - جلسه سوم دوره ارز دیجیتال سطح 1

در جلسه پیش دوره ارز دیجیتال سطح ۱ باهم در رابطه با مقدمات فهم بیتکوین صحبت کردیم. در این جلسه همه چیز آماده است تا شما به سوال‌«بیتکوین چیست؟» پاسخ کاملی دهید. در این جلسه بیتکوین را باهم باز کرده و کمکتان می کنم به خوبی آن را درک کنید. با من در این جلسه همراه باشید. همچنین اگر اهل ویدئو هستید میتونید ویدئو این جلسه را در یوتیوب گروه ما مشاهده کنید.

بیتکوین چیست؟

در یک جمله یعنی : یک شبکه پرداخت همتا به همتا (فرد به فرد) مبتنی بر بلاکچین است که توانسته مشکلات عدم تمرکز، اجماع، جعل و تقلب را حل کند. این تعریف را می توان کامل ترین تعریف از بیتکوین دانست. برخی بیتکوین را یک پول می دانند اما بیتکوین فقط پول نیست!! 

بیتکوین چگونه غیر متمرکز است؟

ستون فقرات شبکه بیتکوین یک بلاکچین است که تا این لحظه 821,301 بلاک دارد. (برای مشاهده تعداد بلاک می توانید به سایت bitinfochart مراجعه کنید). اگر جلسه گذشته را مطالعه کرده باشید می دانید که ند های شبکه وظیفه نگهداری از بلاکچین را دارند. در شبکه بیتکوین ند های بیتکوین یک نفر یا یک نهاد نیست بلکه هر کسی حتی شما میتوانید ند شبکه باشید. ساتوشی ناکاموتو با در دسترس قرار دادن بلاکچین در اختیار همه، شبکه بیتکوین را غیر متمرکز کرد. ساتوشی این امکان را به همه افراد داد تا بتوانند تراکنش های بیتکوین را مشاهده کنند. در یک کلمه، راهکار ساتوشی ناکاموتو برای غیر متمرکز کردن بیتکوین شفافیت بود.

اجماع در شبکه بیتکوین چیست و چگونه به وجود می آید؟

اجماع در شبکه بیتکوین به معنای اعتماد است. در یک سیستم پرداخت نظیر بیتکوین بسیار مهم است که افراد(مصرف کنندگان) به آن اعتماد داشته باشند، چرا که بدون اعتماد یک شبکه پرداخت بدون استفاده خواهد بود. راهکار ساتوشی برای غیر متمرکز کردن بلاکچین شفافیت بود. این شفافیت در اعتماد سازی افراد به شبکه نیز بسیار موثر است. برای قطعی کردن اعتماد، ساتوشی وظیفه نظارت بر بیتکوین را به عهده ند های شبکه و ماینر های آن گذاشت(در ادامه با ماینر ها بیشتر آشنا می شوید). یعنی به آن ها این اجازه را داد تا بلاک ها و تراکنش های شبکه بررسی کنند و از شبکه در مقابل هر گونه خطا محافظت کنند. در این باره در ویدئو دوره داخل یوتیوب بیشتر توضیح خواهم داد. 

بیتکوین چگونه تولید می شود؟

هر پولی بایستی در زمانی خلق شود، بیتکوین نیز از این قضیه مستثنی نیست و تقریبا هر 10 دقیقه میزان مشخصی از بیتکوین تولید می شود. ماینر های شبکه بیتکوین کسانی هستند که وظیفه تولید بلاک های جدید را دارند. آن ها بلاک ها را برای تایید به ند ها می دهند و در صورتی که ند ها آن را تایید کنند بلاک جدید به بلاکچین اضافه می شود. ماینر ها زمانی که اطلاعات تعدادی تراکنش را در بلاک ذخیره میکنند یک تراکنش خاص نیز برای خود به عنوان دست مزد می سازند. مبدا این تراکنش از مقر کوین ها می باشد که با نام coinbase آن را می شناسیم. کوینبیس را با صرافی کوینبیس اشتباه نگیرید. ماینر ها تنها می توانند میزان مشخصی برای خود دستمزد بردارند و این میزان را شبکه بیتکوین مشخص می کند. در صورتی که مقداری بیشتر از مجاز را برای خود برداشته باشند ند ها متوجه شده و بلاک را نا معتبر می شمارند. بلاکچین بیتکوین دستمزد ماینر ها را هر ۴ سال یکبار نصف میکند. در زمان نگران این مطلب دستمزد ماینر ها برای تولید هر بلاک 6.25 بیتکوین است. به فرایند نصف شدن دستمزد ماینر ها هاوینگ بیتکوین می گویند.

بیتکوین چگونه جلوی دوبار خرج کردن را می گیرد؟

این موضوع کمی مفصل است و در ویدئو کامل آن را باز خواهم کرد اما به صورت کلی وقتی یک تراکنش توسط ماینر ها در بلاک قرار میگیرد و آن بلاک توسط ند ها به بلاکچین متصل می شود. تقریبا همه متوجه خرج شدن بیتکوین ها می شوند و از آن جایی که داده ها در بلاکچین غیر قابل تغییر است، تقریبا غیر ممکن است که بتوان یک بیتکوین را دوبار خرج کرد. این واژه تقریبا برای این موضوع استفاده شده که شبکه بیتکوین تحت حمله ای به عنوان حمله 51 درصد می تواند در این موضوع اسیب پذیر باشد اما بایستی بدانید که حمله 51 درصد خود با این رشد بیتکوین نه تنها غیر ممکن بلکه غیر منطقی است چرا که با هک شدن بیتکوین رسما بیتکوین های هک شده بی ارزش شده اند.

جمع بندی

من توضیحات مفصل تری در دوره یوتیوب یعنی پلی لیست دوره ارز دیجیتال - سطح ۱ خواهم گفت و هدفم از این محتوای متنی ساخت منبع مختصری به صورت متن برای دوستان اهل خواندن است. در این مطلب با بیتکوین به شکل مختصری آشنا شدیم. قطعا سوالات زیادی دارید پس پیشنهاد میکنم ویدئو دوره را مشاهده کنید. امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشه. 

منتظر شما در یوتیوب هستم. موفق باشید

من ربات نیستم: