کد تخفیف off200 برای اشتراک شهریور تحلیلگر بابایی فعال شد
کارنامه تحلیلگر TizShomar از TizShomar
TizShomar

03/05/03 | 11:05

تولید و صنعت در اقتصاد

-          اهمیت بخش تولید: تولید موتور اقتصاد است و بخشی است که کمپانی ها را تشکیل میدهد و عمدتاً در دو بخش صنعت و تکنولوژی قرار می گیرند. لطمات یا تهدید های وارد شده به بخش تولید عبارتند از:

-          1. مشکلات زنجیره تامین و گلوگاه ها (بعد از پاندمی): گاهی تولید کننده قابلیت تولید محصول خود را دارد، اما قابلیت انتقال محصول خود را ندارد به این دلیل که یا باید هزینه بالایی برای ترابری (Shipping) بپردازد و یا مدت زمانی طولانی در صف انتظار بماند.

-          طبق شاخص جهانی فشار زنجیره تامین و مشابه با شرایط استرس تاریخی ناشی از بیماری همه گیری و جنگ، فشار جهانی زنجیره تامین اکنون در حال کاهش است (اواسط آوریل 2023) و شاخص تولید فدرال نیویورک به سطح سال 2008 بازگشته است. و این خبر خوبی برای تورم است که هم اعتدال در تقاضا و هم بهبود عرضه را موجب می شود.

-          2. کمبود مواد اولیه: با بسته شدن معادن بدلیل پاندمی، کارگران شغل خود را رها کردند و به شغل های دیگر روی آوردند و این باعث کمبود مواد اولیه صنعت (از جمله مواد معدنی مثل سنگ آهن و ذغال سنگ) گردید.

-          فرصت های بخش تولید در دوره کنترل پاندمی: میزان بالای تقاضا، تورم نوع کشش تقاضا و درنتیجه انتقال آن به مصرف کننده و در اختیار داشتن وام با نرخ بهره پایین. بخصوص کمپانی هایی که زیر ساخت دارند (مثل اپل، آمازون، متا، مایکروسافت، آلفا بت) با وجود این سه فرصت میتوانند به حداکثر سوددهی برسند. در اینصورت بازار سهام رونق خواهد گرفت و روی بازار مشاغل نیز تاثیر مثبت خواهد داشت. و در نهایت جی دی پی و رشد اقتصادی افزایش خواهد یافت.

-          زمانی که تورم از نوع فشار ق باشد و کمپانی نمی تواند تورم بخش تولید را به مصرف کننده انتقال دهد (ثابت نگه داشتن ق) و از طرفی نمی خواهد از مارجین خود کم کند، از دو تکنیک shrinkflation و skimpflation استفاده می کند.

-          شریکفلیشن یعنی کم کردن وزن محصول و ثابت نگه داشتن ق آن و اِسکیمپفلیشن یعنی استفاده از مواد اوله با کیفیت پایین تر و ثابت نگه داشتن ق محصول نهایی.

-          دیتاهای مهم بخش تولید: پی ام آی (شاخص مدیران خرید) تولید (و بخصوص مولفه تولیدات صنعتی)، پی ام آی خدمات، پی ام آی ترکیبی (تولید و خدمات)، میزان موجودی های تجاری (ذخایر) و میزان فروش، سفارشات کارخانجات (Factory Orders)، سفارشات کالاهای با دوام، پی ام آی شیکاگو، شاخص تولید فدرال فیلادلفیا/فدرال ریچموند/ایالت امپراتوری نیویورک (Philly Fed/ Richmond Fed/NY Empire State Manufacturing Index)، میزان ذخایر نفتی (EIA, API)

-          پیشروترین دیتای این بخش "پی ام آی شیکاگو" می باشد علی الخصوص در بخش تولیدات صنعتی (Industrial Production)

-          و دیگر دیتای پیشرو این بخش یعنی شاخص تولید فیلادلفیا، از سال 1970 هر زمان به زیر عدد 25 رسیده است، نشانگر ضربه 100 درصدی به اقتصاد و آغاز قطعی رکود بوده است.

-          و دیگر دیتاهای مهم این بخش عبارتند از:

-          سفارشات کالاهای بادوام (Durable Goods Orders) به سفارش های جدیدی اطلاق می شود که برای ساخت کالاهای مستحکم و بادوام به تولیدکنندگان داده می شود و تولیدشان حداقل سه سال به طول می انجامد و ق بالاتری دارند.

-          تولید و سفارش کالای بادوام نشان میدهد اقتصاد در وضعیت خوبی قرار دارد. اگر مصرف کننده یک کالای بادوام که ق بالاتری دارد سفارش دهد یعنی اقتصاد در وضعیت خوبی قرار دارد. و به این ترتیب متوجه سنتیمنت مصرف کننده و اعتماد او به اقتصاد خواهیم شد.

-          رشد این دیتا و همچنین مولفه تولیدات صنعتی شاخص پی ام آی، می تواند نشانگر افزایش تقاضا ولذا رشد اقتصادی باشد.

-          میزان ذخایر یا موجودی های تجاری (Business Inventories) درصد تغییرات ماهانه موجودی های تولید کنندگان، خرده فروشان و عمده فروشان را اندازه گیری می کند. موجودی ها جزء اصلی تولید ناخالص داخلی هستند.

-          بعبارتی "میزان ذخایر" به موجودی کالاهای فروخته نشده اشاره دارد، در حالی که "میزان فروش" یا موجودی های فروش (Business Sales) به ارزش کل کالاها و خدمات فروخته شده اشاره دارد. از این دو شاخص اغلب با هم برای محاسبه نسبت موجودی به فروش استفاده می شوند که معیار مهمی برای کارایی کسب و کار و سلامت اقتصاد است.

-          بعد از پاندمی و با توجه به سیاست انبساطی و تقاضای انباشته (چه در بخش خرده فروشی و چه در بخش کمپانی ها)، میزان سفارشات تولید کالا (ولذا میزان ذخایر در انبارها و سوله ها) بسیار زیاد شد. از طرفی با اعمال سیاست انقباضی میزان فروش از تب و تاب اولیه افتاد. پس در این مقطع میتوانیم شاهد کاهش ق کالاها باشیم چون بسیاری از این کالاها فاسدشدنی است و همچنین نگهداری آنها هزینه زیادی دارد. بعلاوه با گذشتن از سال تولید این کالاها، ق آنها خود بخود پایین خواهند آمد.

-          بعبارتی اگر نسبت "میزان ذخایر" به "میزان فروش" حرکت شارپ بسمت بالا داشته باشد، قطعاً وارد رکود میشویم ولذا تورمِ (Headline CPI) که با این نسبت رابطه عکس دارد حرکت شارپ بسمت پایین خواهد داشت. (مرتبط با سبد تورمی)

من ربات نیستم: