کد تخفیف off200 برای اشتراک شهریور تحلیلگر بابایی فعال شد
کارنامه تحلیلگر TizShomar از TizShomar
TizShomar

03/05/03 | 11:06

شاخص PMI

-          شاخص مدیران خرید (Purchasing Managers Index)، شرایط تجاری بخش های تولید و خدمات یک کشور را می سنجد. این شاخص برای اندازه گیری تغییرات مخارج شرکت های تجاری مورد استفاده قرار میگیرد و مقایسه مخارج و هزینه های مصرفی کمپانی ها را نشان میدهد. (میزان خرید کارخانجات و تولیدی ها)

-          برای این شاخص از حدود 500 مدیر خرید خواسته میشود تا سطح نسبی شرایط تجاری اشتغال، موجودی انبارها و سفارشات جدید و همچنین وضعیت تولید و عرضه تأمین کنندگان را درجه بندی کنند.

-          بنابراین مولفه های این شاخص ترکیبی بصورت زیر دسته بندی میشوند: سفارشات جدید، موجودی انبارها، تولیدات صنعتی، میزان عرضه تأمین کنندگان، وضعیت اشتغال و ق پرداخت شده (دو مورد آخر مرتبط با سبد تورمی)

-          هر یک از این مولفه ها وزن متفاوتی در پی ام آی دارند و داده های نهایی براساس عوامل فصلی تنظیم و تعدیل می شوند.

-          عدد بالای 50 نشان دهنده رشد اقتصادی در بخش مورد نظر است و رقم زیر 50 نشان دهنده کاهش فعالیت های اقتصادی در آن بخش است. همچنین در شاخص های تولید، سطح بالای/زیر صفر نشانگر بهبود/ضعف اقتصاد است.

-          این شاخص توسط دو موسسه (ISM) و (S&P Global) منتشر میشود که اولی از اعتبار بیشتری برخوردار است. به این صورت که هر ماه گزارش ماه قبلی اعلام می گردد.

-          آمار موسسه (S&P Global) در دو نسخه (Flash) و (Final) منتشر می شود (فلش در نیمه ماه و فاینال در پایان ماه) که نسخه فاینال بدلیل موخر بودن از اهمیت کمتری نسبت به نسخه فلش برخوردار است.

-          پی ام آی یک شاخص بسیار مهم برای بازارهای مالی است زیرا بهترین گزارش برای نشان دادن میزان و وضعیت تولید کارخانه ای است.

-          این شاخص برای تشخیص فشار تورمی و همچنین فعالیتهای اقتصادی بخش تولیدات از اهمیت و محبوبیت ویژه ای برخوردار است. شاخص مدیران خرید در اندازه گیری تورم به اندازه سی پی آی دقیق نیست اما از آنجایی که داده ها یک روز پس از پایان ماه منتشر میشوند بسیار به موقع و مهم (پیشرو) اند.

-          اگر در گزارش پی ام آی تغییر غیر منتظره ای رخ دهد، معمولاً با واکنش سریع بازار همراه خواهد بود.

-          یکی از مولفه های پی ام آی که معامله گران آنرا بدقت زیر نظر دارند، شاخص سفارشات جدید است. این شاخص فعالیت های تولیدی در ماه های آینده را پیش بینی میکند.

من ربات نیستم: