کد تخفیف off200 برای اشتراک شهریور تحلیلگر بابایی فعال شد
کارنامه تحلیلگر abolfazl valikhani از abolfazl valikhani
abolfazl valikhani

02/06/25 | 20:01

فلسفه ارز دیجیتال- جلسه اول دوره

فلسفه ارز دیجیتال- جلسه اول دوره

سلام و عرض ادب.

خیلی وقته که قصد داشتم یک دوره ارز دیجیتال ضبط کنم و یک منبع اموزشی خوب فارسی و البته رایگان خلق کنم. این دوره قرار توی یوتیوب قرار بگیره، اما با خودم گفتم خوب میشه اگر کمی زودتر ، قبل از هر جلسه آنلاین متن فارسی اون هم منتشر کنم. پس اگر اهل ویدیو هستید منتظر ویدپو یوتیوب باشید و اگر اهل متن هستید، لذت ببرید.

برای ورود به دنیای ارز دیجیتال ماهیت و فلسه اون خیلی مهمه، فلسه وجودی این بازار و درک اون به شما کمک میکنه در مواجه با پروژه های جدید تصمیم درست بگیرید. پس این جلسه بسیار مهم هستش. قطعا هر چیز مهمی و عموم مردم دوست ندارند و دنبال مطالب و محتوای بی ارزش هستند اما شما سعی کنید این جلسه مهم و خوشبختانه کوتاه و جدی بگیرید.

ارز دیجیتال در لقت یعنی چی؟

ارز دیجیتال یک واژه اشتباه است! درست آن ارز های رمزنگاری شده  و در اصل crypto currency  است. ارز دیجیتال یک غلط رایج است، ما هم از آن پیروی میکنیم(امیدوارم تصمیم درستی باشه!)

ارز های رمزنگاری از دو واژه تشکیل شده اند:

  1. ارز
  2. رمز نگاری

ما با شناخت این دو به راحتی میتوانیم به ماهیت و فلسفه ارز های دیحیتال(بخوانید ارز های رمز نگاری شده) پی می بریم.

ارز چیست؟

ارز یا پول یا به قول فرنگی ها فیات یک کاغذ یا سند یا اوراق دارای پشتوانه است. پشتوانه آن کی یا چیست؟  بانک های مرکزی یک کشور یا چند کشور. به عنوان مثال پشتوانه ریال خود ما بانک مرکزی ایران است. از نظر تئوری شما پشتوانه ارز ها بانک ها نیستند، طلا یا دارای های با ارزشنگهداری شده در بانک هستند. چقدر این موضوع واقعی است؟ تقریبا هیچی، یعنی الان که من این متن و می نویسم فکر میکنم بانک ها بتوانند نهایت ده درصد پول موجود در بازار ها رو با طلا و دارایی پوشش بدند. خصوصا این چندین سال که پول صرفا یک عدد در حساب بانکی است. 

دلار آمریکا که رسما بدون پشتوانه است!! حالا منظورم از بدون پشتوانه، نداشتن پشتوانه ای مثل طلا است اگرنه پشتوانه اون هم پترو دلار هستش!! 

یکم بریم عقب تر! قبل این ارز ها چی وحود داشت؟ سکه های طلا یا نقره یا حتی مسی

مردم در داد و ستد خود از سکه ها استفاده میکردند و پشتوانه سکه ها خودشان بود نه یک نهاد یا دولت یا گروه

در این دوره از زمان مواردی وحود داشته که مثلا یک حاجی بازاری، بر روی یک تیکه کاغذ امضا یا مهر میزده و میگفت این و ببر پیش مغازه خیابان بغلی و مثلا اندازه ۱۰۰ سکه خرید کن. اون کاغذ دارای پشتوانه بوده، پشتوانه اش اون حاجی بازاری بوده!!! اما یک نکته، چرا اون مغازه خیابان بغلی باید این کاغذ و قبول میکرده؟؟!!! 

اینجاست که بحث اعتماد عمومی و یک چیزی به اسم اجماع میاد وسط. فعلا نمیخوام بازش کنم اما بدونید اون کاغذ زمانی ارزش داشت که مخاطب کاغذ قبول داشته باشه اون کاغذ با ارزش.

اگر شما یک فرد عادی باشید یک کاغذ و امضا کنید و روش بنویسید ۱ میلیون تومان، اون کاغذ و ببرید فروشگاه غریبه میتونید ازش استفاده کنید؟ احتمالا نه، قبول کنید ازم، قطعا نه!!!! 

 

پس ارز ها و سکه ها و حتی قبل تر همون داد و ستد کالا به کالا، اومدن برای داد و ستد و بایستی یک سری ویژگی هایی می داشتند:

  1. همه یا حداقل دو طرف معامله قبولش داشته باشند.
  2. راحت از بین نره
  3. با ارزش باشه ( کم یاب بودن، پشتوانه داشتن و…)
  4. راحت بشه استفاده اش کرد (نفت نمیتونه خوب باشه )
  5. امنیت داشته باشه



پس الان ما فهمدیم ارز چی هست؟ ارز های قدیمی چی بود؟ ارز های جدید چی هستند و ارز ها بایستی چه ویژکی هایی داشته باشند؟ اگر جواب این سوال ها رو نمیدونید برگردید از اول ویديو ببینید.



حالا قبل اینکه برین سراغ بخش دوم، بیاین یه سوالی کنیم؟ اصلا چرا باید پول های کاغذی و بزاریم کنار و بیایم از یه چیزی به اسم ارز دیجیتال استفاده کنیم؟ والا مگه بیکاریم؟؟

برای این سوال باید بپرسید چرا از معاملات کالا به کالا اومدیم سکه و خلق کردیم!

بعد از اون چرا سکه و کنار گذاشتیم و اومدیم پول کاغذی خلق کردیم؟(یا برامون خلق کردن)

پاسخ واضح است!!! استفاده راحت تر 

ببینید ما یعنی نسل بشر حتی امنیت و با ارزش بودن و فدای راحتی کرده در این مسیر.

شما قبلا اگر وجود می داشتی و میخواستی گاوتو بدی مثلا برنج بگیری، در مقابل چه میزان برنج گاو تو میدادی؟ بعد اگر اون فرد برنج کافی نداشت میشد گاوتو نصف کنی و بعد بری برنچ بگیری؟

مجبور بودی بری مثلا گاو تو بدی مثلا میوه بگیری بیای یکم از اون میوه و بدی بعد در مقابل برنج بگیری

بعدش هم سکه اومد، سکه امنیتش سخت بود! دزدیده میشد تموم بود! سنگین و بالا پایین کردنش سخت بود. حتی اینم استفاده ازش سخت بوده!! توی موزه ها برید میبینید مثلا نصف سکه و بریدن خرجش کردن. داستانه همون گاوه!!

اینجا بود که یواش یواش دولت ها به وجود اومدن و پول و خلق کردن، گفتن بیا سکه هات و بده ، در مقابل ما یه کاغذ میدیم که ارزشش همون ارزش سکه هاست. هر موقع هم بیای کاغذ رو بدی! من بهت سکتو میدم!! ( همچین فریبی و همین الان در دنیای کریتو هم داریم که در اینده حتما بازش میکنیم) 

خب چقدر رویایی ، جقدر خوب!!! پولای کاغذی چقدر خوب هستن!! مشکل چیه؟؟؟

مشکل دقیقا همون چیزیه که جلوتر گفتم! از یه جا به بعد اومدن گفتن، پشتیبان پول ها ما هستیم و نه طلا هاتون یا دارایی دیگه!!! قبول نداری؟ میخوای با یک پول دیگه معاملاتتو انجام بدی؟ تشریف ببر زندان، یا این خدمات و دریافت نکن!! 

از اون بدتر، دولت مردا یا زن ها اومدن برای خودشون پول خلق کردن!!! بلایای بعدش هم مثل تورم و قدرت و… خلق شد. 

به کشور خودمون نگاه کنید! مشکل اصلی چیه؟ تورم! تورم یعنی چی؟ ساده بگم خلق پول!!!

قدرت  دولت مردا از کجاست؟مدیریت بر پول!

تحرین های امریکا، عدم دسترسی برخی کشور ها مثل ما ایرانی ها به سیستم مالی جهانی، این ها همه خاطر قدرتی که دولت ها به خاطر مدیریت پول دارند.

خب پس دیدیم که چیزی که اول خیلی خوب بود یواش یواش عوض شد و الان تبدیل شده به یک مشکل بزرگ

این مشکل بزرگ و من، تو و دیگری که میشم ما مردم، میخواهیم با خلق یک پول جدید خلق کنیم. یک پولی که همون ویژکی های یک ارز خوب و داره، ولی در عین حال قدرت و در اخنیار یک نفر یا یک گروه قرار نده!!!! 

پس ما بیکار نیستیم و میخوایم پول و برای خودمون بهتر کنیم!!

خب!

بخش دوم یعنی رمز نگاری:

رمز نگاری در واقع هیچ ربطی به بحثی که تا الان داشتیم نداره!! یک چیز کاملا کامپیوتری هستش.

ما مردم وقتی تصمیم گرفتیم پول جدید خلق کنیم. اومدیم گفتیم این پول باید برای همه مردم دنیا باشه و تحت مدیریت همه مردم دنیا هم باشه!! به این جملات و نکات دقت کنید!! هسته مدیریتی مرکزی نباید باشد!!!‌ اوکی؟ پس نمی تونستیم مثلا بیایم کاغذ چاپ کنیم! طلا هم که دست ما نیست سکه درست کنیم، بخوایم اصلا اینکار ها هم کنیم میریم زندان!!! پس برای همه این دلایل رفتیم سراغ اینترنت و دنیای کامپیوتر

خلاصه بگم  دنبال ویژگی های زیر بودیم:

  1. جهان شمولی ( الان شما برید یک کشور دیگه کلی باید زحمت چنج پول و بکشید تازه اگر بتونیم منتقل کنید)
  2. امنیت
  3. عدم مدیریت مرکزی (غیر متمرکز)
  4. دارای ارزش ثابت یا حداقل مطمين

وقتی وارد دنیای کامپیوتر میشیم، خصوصا وقتی دنبال امنیت هستیم، باید از رمزنگاری استفاده کنیم!!‌شما در کامپیوتر بخوای امنیت و حفظ کنی سریع میای روش رمز میزاری یا با یک روش خاص اون داده رو بهم میریزی که فقط خودت بتونی سر همش کنی. امنیت اینطوری تامین میشه!!! 

اینجا کلاس کامپیوتر نیست! منم برنامه نویسم و میتونم مفصل راجب رمزنگاری صحبت کنم اما شما نیازتون در این حوزه حرفه ای بشید؟ خیر یعنی شما فقط همین جیزیای که من  از رمزنگاری  میگم و یاد بگیرید برای تموم مراحل فعالیتتون در این بازار کافیه!!! 

رمز نگاری و دوست دارم توی مطلب بعدی بگم که خیلی هم طولانی نشه و از طرفی اگر کسی دنبال رمز نگاری و اصطلاحات خاص خودش بود همون مطلب و بخونه و راحت باشه

پس تا مطلب بعدی خدا نگهدار….

من ربات نیستم: