کد تخفیف off200 برای اشتراک شهریور تحلیلگر بابایی فعال شد
کارنامه تحلیلگر abolfazl valikhani از abolfazl valikhani
abolfazl valikhani

02/09/20 | 20:01

هش چیست؟بلاکچین چیست؟ ند شبکه کیست؟ - جلسه دوم دوره ارز دیجیتال سطح 1

هش چیست؟بلاکچین چیست؟ ند شبکه کیست؟ - جلسه دوم دوره ارز دیجیتال سطح 1

این جلسه از دوره، یعنی جلسه دوم بسیار برای من مهم است. چون در این جلسه مطالب مهمی و آموزش خواهم داد که متاسفانه در منابع مختلف فارسی به خوبی آموزش داده نشده است. این جلسه ما سه مفهوم مهم هش و هشینگ، بلاکچین و نُد را یاد خواهیم گرفت.

هش و هشینگ چیست؟

هش در لغت یعنی در مخلوط و هشینگ یعنی مخلوط کردن، در دنیای کامپیوتر ما در جاهای مختلف از هشینگ استفاده میکنیم. یعنی داده های خودمان را به دلایل مختلف هش میکنیم، مثلا:

  1. خلاصه سازی : میتونیم داده ای بلند تحویل دهیم و با روش های مختلف یک داده فشرده و خلاصه شده و درهم تحویل بگیریم
  2. مخفی سازی: میتوانیم رمز های خود را هش کنیم تا به هیچ عنوان قابل کشف نباشند.
  3. مرتب سازی: روش های هشی هست که ورودی آن ها بدون محدودیت بوده ولی خروجی آن ها همیشه طول ثابتی دارد. از این موضوع میتوانید مرتب سازی استفاده کنیم.
  4. اعتبار سنجی: شما وقتی داده های را هش کنید،عبارت هش آن مشخص است،کوچکترین تغییر در داده باعث تغییرات فراوان در خروجی هش داده میشود. از این موضوع می توان برای تشخیص تغییر در داده استفاده کرد.

هش و چرخ گوشت

هش را خیلی به چرخ گوشت تشبیه می کنند. زیرا بیشتر روش های هش فرایندی یک طرفه دارند. درست مثل چرخ گوشت که هر گوشتی را میتواند به گوشت چرخ کرده تبدیل کند اما ما نمی توانیم گوش چرخ کرده را به گوشت سالم تبدیل کنیم. 

مثال هایی از هش میزنم که در ویدئو یوتیوب توضیح خواهم داد(لینک دوره یوتیوب انتهای صفحه می باشد). شما میتوانید در این سایت داده های تستی خود را با روش های مختلف هش کنید.

بلاکچین (BlockChain) چیست؟

بلاکچین در لغت از دو عبارت Block به معنی بلوک و Chain به معنی زنجیر یا زنجیره تشکیل شده است. بلاکچین یک روش ذخیره سازی داده غیر قابل تغییر می باشد. از بلاکچین برای ثبت داده های مختلف می توان استفاده کرد با این هدف که از آن ها در مقابل تغییر محافظت کنیم. 

شیوه کار بلاکچین 

بلاکچین زنجیره ای از بلاک هاست که هر بلاک نسخه بکاپی از بلاک قبلی را در خود نگهداری می کند و از این طریق همیشه به بلاک قبلی خود متصل شده و از آن بکاپی نزد خود نگهداری می کند.

مثالی از بلاکچین

با یک مثال توضیح می دهم. یک دفتر را بردارید و هر سطر آن را یک بلاک در نظر بگیرید. درون هر سطر را با هر داده ای می توانید پر کنید اما با این شرط که ابتدای هر خط خروجی هش داده های خط اول را قرار دهید(ابتدای سطح اول خالی است). با این کار شما یک بلاکچین خلق کرده اید. مثلا در صورتی که در سطر ۱۰ تغییری اتفاق بیافتد. هش آن که سطح ۱۱ نیز تغییرات فراوان می کند(کاربرد اعتبار سنجی هش )و بدین ترتیب عبارت سطر ۱۱ نیز تغییر میکند. پس هش سطر 11 که در سطر 12 قرار دارد تغییر می کند. و همین اتفاق تا سطر اخر جلو میرود. فرض کنید شما تا سطح 100 (در صفحه n ام ) داده ذخیره کرده بودید و هش سطر 100 را نزد خود نگه داشته اید. شما وقتی به دفتر رجوع کنید به راحتی میتوانید تشخیص دهید که هش سطر 100 چیست و ایا با هشی که از قبل داشتید برابر است یا خیر!! بدین ترتیب میتوانید همیشه مطمئن باشید داده های سطر های دفتر شما تغییر نکرده است.

 

ند(Node) کیست؟

ند (Node) در لغت به معنای گره است. ند بیشتر در دنیای ارز دیجیتال حضور دارد اما به صورت کلی به کسی می گویند که نسخه ای از بلاکچین را همیشه نزد خود نگهداری می کند. در واقع شخصی است که تمامی بلاک ها را در نزد خود نگهداری می کند.ند ها وظایف مختلفی دارند که در ادامه به آن ها اشاره میکنم اما به صورت کلی ند نقش مدیر را دارد.

وظایف ند:

  1. بک آپ گیری و حفظ بلاکچین
  2. تایید بلاکچین
  3. تایید بلاک های جدید برای متصل شدن به لاکچین 

جمع بندی:

من توضیحات مفصل تری در دوره یوتیوب یعنی پلی لیست دوره ارز دیجیتال - سطح ۱ خواهم گفت و هدفم از این محتوای متنی ساخت منبع مختصری به صورت متن برای دوستان اهل خواندن است. در این مطلب باهم یاد گرفتیم هش چیست و چه کاربردی دارد،بلاکچین چیست و برای چه هدفی ساخته شده و از طرفی ند یا مدیر کیست و چه وظیفه ای در دنیای بلاکچین دارد. امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشه. 

منتظر شما در یوتیوب هستم. موفق باشید

من ربات نیستم: